Share |

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2024

ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ. Αναμένοντας την έκδοση των Πρακτικών του 13ου Φιλοσοφικού Συνεδρίου που έγινε την άνοιξη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΣΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΟΡΑΜΑ   ΤΟΥ JOHN F. KENNEDY (1917-1963): 

                                              Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ


Κώστας Ν. Τσιαντής,  Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής,                                                     Ph.D. Φιλοσοφία της Τεχνολογίας. 


Περίληψη.

Η εισήγηση αναζητά τομές στην πολιτική αντίληψη που προκάλεσαν οι ομιλίες του Τζων Κέννεντι και οι προσπάθειές του να οικοδομήσει έναν κόσμο ειρήνης, ελευθερίας και δικαίου. Θεμελιώδεις αρχές είναι εδώ: η άρνηση του μονοπολισμού και οι πρωτοποριακή αντίληψη για την ειρήνη (V. Η ομιλία της ειρήνης), τα ανθρώπινα δικαιώματα (ενότητα VI) και οι παγκόσμιοι θεσμοί (VII. Τελευταία ομιλία στον ΟΗΕ). Οι αρχές αυτές αρχίζουν να κρυσταλλώνονται πολιτικά στη σύνδεσή τους με την επιστήμη και ιδιαίτερα με τον τρόπο που λειτουργεί το οικονομικό και χρηματοπιστωτικό σύστημα (ΙV. Παρέμβαση στην FED). Η κοινωνικο-οικονομική μορφοποίησή τους απαιτεί ωστόσο τη δημοκρατική αντιπαράθεση με κατεστημένες υπονομευτικές δυνάμεις και συμφέροντα (ΙΙΙ. Καταγγελία του παρακράτους, προστασία της Δημοκρατίας). Ο Κέννεντι δέχεται ότι μπορούν να υπάρχουν συγχρόνως στον πλανήτη το ελεύθερο κοινωνικό σύστημα και το κομμουνιστικό,  σε εξελισσόμενη άμιλλα, ανταγωνισμό και συνεργασία μεταξύ τους. Η αρχή του διαλόγου μεταξύ των δυο κόσμων ήταν η βάση στην οποία στηρίχτηκε η επίλυση της κρίσης των πυραύλων στην Κούβα (ενότητα ΙΙ), ενώ η πολιτική της σταδιακής απεμπλοκής από το Ν. Βιετνάμ και της βοήθειας ώστε ν' αντιμετωπίσει τον κομμουνισμό και να λειτουργήσει ελεύθερα και δημοκρατικά υπήρξαν τελικά οι επιλογές του Κέννεντι, λίγες εβδομάδες πριν τη δολοφονία του, απέναντι στην πολιτική επέκτασης του πολέμου στο Β. Βιετνάμ (VIII. Προσπάθεια απεμπλοκής από το Βιετνάμ). Τα προβλήματα εκείνης της εποχής εμφανίζονται με άλλη μορφή σήμερα, αλλά παραμένουν ίδια στη βάση τους περιμένοντας την συνειδητή ενεργοποίηση των πολιτών (Ι. Εισαγωγή / ΙΧ.Καταλήγοντας).